Šeduvos lopšelio-darželio komandos įspūdžiai iš tarptautinių mokymų

Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras ir Brno Gregoro Mendelio universitetas (Čekija) organizavo 40 akademinių valandų tarptautinius mokymus „Edukacinių erdvių ir gamtos ekspozicijų mokyklų aplinkoje kūrimas remiantis Čekijos visuomenės švietimo institucijų ir viešųjų edukacinių erdvių kūrimo ir naudojimo patirtimi“. Mokymuose kartu su keturiasdešimties Lietuvos ugdymo įstaigų vadovais, specialistais ir darbuotojais, dalyvavo Šeduvos lopšelio-darželio komanda.

Pakeliui į Čekiją stabtelėjome Lenkijos Lodzės mieste. Istoriškai buvęs pramoninis miestas, nuo sostinės Varšuvos nutolęs vos per 130 kilometrų, dažniausiai nenustebina turistų iš populiaresnių miestų. Tačiau šiame mieste yra daug įdomių ir gražių dalykų, nesvarbu, ar pageidaujate lankytis parkuose, ar sužinoti daugiau apie miesto istoriją. Šiame industrinio stiliaus Lenkijos didmiestyje anksčiau garsiai ūžė vien tekstilės gamyklų staklės, o dabar šurmuliuoja tuntai turistų. Mes – Manufaktūroje. Tai prekybos, kultūros, laisvalaikio centras, įsikūręs buvusio XIX a. pramoninio dvaro plytiniuose pastatuose. Svarbiausias lankytinas objektas – Lodzės interaktyvus Mokslo ir technikos centras EC1, 2019 m. įsikūręs atgaivintoje šiluminėje elektrinėje. Fizika, biologija, anatomija – tai sritys, kurios įdomios ir vaikui, ir mokytojui, o mokymasis per patyrimą – nuostabi galimybė. Ir iš tiesų – centras unikalus dar ir tuo, kad čia galima apžiūrėti daug išlikusių elektros ir šilumos gamybos įrengimų, tai – gyva, moderni ir įdomi vieta.

Čekijoje, Brno miesto Gregoro Mendelio žemės ūkio universiteto botanikos sode arboretume, pradėtame kurti 1922 m.11 hektarų sklype. Ekskursiją maloniai, jaukiai ir informatyviai vedė Michal Pavlik, Brno universiteto Botanikos sodo mokslo darbuotojas. Pasirodo, pirmoji oranžerija čia pastatyta 1924 m. Ir pamatėme, ir sužinojome iš tiesų daug: unikalios lauko ekspozicijos, išdėliotos laiko principu, jūra augalų rūšių – papirusas, bananmedžiai, cukranendrės, kakavmedis, ginkmedis, palmės, cikai, alyvmedis, lauras, mediniai paparčiai, menantys gilią praeitį, sukulentai, prisitaikę prie sauso oro, tūkstančiai orchidėjų rūšių, bukų ir kėnių miškeliai, ąžuolynų-skroblynų bendrija (bekotis ąžuolas), kerpių-samanų patalai, rožynas, jazminų kolekcija… Žavėjo kruopščiai apgalvoti dekoratyviniai sprendimai, augalais dekoruotos sienos, japoniško minimalizmo principus primenantys sodo kampeliai, vandens augalų sekcija… O kur dar studentų meninės instaliacijos iš natūralių gamtinių medžiagų! „Neišdildomą įspūdį paliko Mendelio universiteto Botanikos sodas. Alpinariumų gausa, natūralios gamtos atspindys, lauko ir sodo augalų deriniai, samanos, kerpės.

Nepakartojamą įspūdį paliko G. Mendelio muziejus ir jo sodelis – vieta, kur formavosi genetikos mokslas (Brno augustijonų vienuolynas). Mendelis ir jo bandymai su žirniais, išryškinę paveldėjimo dėsningumus ir trukę 10 metų, svarbūs visai žmonijai, nes tiesė kelius į modernųjį biologijos mokslą, tą jo dalį, kuri šiandien vadinama genetika. Tyrinėtojas išvedė savo dėsnius ir aprašė apie 21 000 skirtingų augalų. Muziejuje puikiai pritaikyta teoriją patiems mažiausiems: dėlionės, edukaciniai žaidimai, skirti suvokti kryžminimo procesus ir pasekmes.

Vyskupų rūmai užbūrė savo sodais Kromeržyže. Tai itališko stiliaus sodų pavyzdys: gėlių, prieskoninių augalų, vaismedžių, kraštovaizdžio, mažosios architektūros darni sugyvenvietė; palmių šiltnamis, labirintai, rotonda su Fuko švytuokle…

Lankantis Prahos botanikos sodo lauko augalų ekspozicijoje, atogrąžų ir paatogrąžės moderniame šiltnamyje „Fata Morgana“, šv. Klaros vynuogyne, kiekvienas keliauninkas gavo užduotis – aplankyti, užfiksuoti ir po to pristatyti tam tikras erdves bei išsirinkti labiausiai patikusį augalą, lauko edukacinių erdvių įranga ir kaip išmintingai jos bus panaudojamo

Grožėjomės gamtos ir žmogaus sukurtais harmoningais skirtingų klimatinių zonų, skirtingų žemynų augalijos sodais. Šviesos žaismas, vandens atspindžiai, linksmos kalvos kalvelės, aukšti, senais medžiais apaugę šlaitai, besileidžiantys į slėnį, atviros erdvės ir nedidelės pievutės, besikaitaliojančios su stambiais medžiais ar jų grupėmis, augalijos įvairovė, raustančios sultingos trešnės, skulptūros, nedideli statiniai, integruoti į sodo aplinką – viskas liudijo nuostabaus parko būtį.

Įspūdinga diena prabėgo Krknošų nacionaliniame parke – įstabioje tundros saloje Europos viduryje, kuriai būdinga savita kalnų ekosistemų mozaika: kalnų miškai ir pievos, Alpių pievos ir kraštovaizdžio unikalumas, paįvairintas įrenginiais vaikų žaidimams bei edukacijai.

Šie tarptautiniai mokymai padėjo mums užaugti žiniomis tai ką regėjome, girdėjome, mokėmės pažinti augalus, sužinojome, kaip juos saugiai pritaikyti mokyklų, darželių išorinėse ir vidinėse edukacinėse erdvėse. Grįžome pilnos gerų įspūdžių bei turinčios planų juos įgyvendinti.

Šeduvos lopšelio-darželio informacija

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Rekomenduojami Video

TAIP PAT SKAITYKITE